Skoro jaro s brokolicí

brokolice

Pokud budete brokolici chroupat na jaře, povzbudíte látkovou přeměnu v tělesných buňkách, která vám pomůže přemoci jarní únavu. Začněte raději už teď.

Co s brokolicí?

Brokolice se dá upravit prakticky jakkoliv – vařit, smažit, zapékat, dusit. Ona studnice živin vám však prokáže službu jen při správné přípravě. Smažením brokoldy nebo jejím zapékáním se sýrem a bramborami totiž dosti utlumujete její výživový potenciál.

Jak připravit brokolici bez ztráty vitamínů

Věděli jste, že hlava brokolice je ve skutečnosti květem této rostliny? Vložit růžičky brokolice chvilku před dovařením polévky tak, aby zůstaly hezky zelené, je to nejmenší, co pro své zdraví můžete udělat.

Další snadný zdraví prospěšný způsob konzumace je dát si brokolici krátce vařenou na páře nebo blanšírovanou (= chvilku ponořenou do vařící vody) jako přílohu k rybě, masu.

Pro dokonalou využitelnost živin, které brokolice obsahuje, ji doporučuji zkombinovat se zeleninou, která obsahuje biotin *. Můžete vytvořit směs s rajčaty a špenátem (viz. foto), dát si brokolici s vajíčkem a bramborem nebo ji zkombinovat se zdravou rýží v rizotu s žampiony.

Kromě „květu“ mají obrovskou nutriční hodnotu stonek a lístky! Proto u nás nikdy nekončí v koši, resp. na kompostu. :-) Zajímavé je, že košťál na rozdíl od hlavy brokolice chutná jinak – podobně jako kedluben. Stonek a lístky vpašuji do polévek, zeleninových směsí a pomazánek.

Ozdravný účinek brokolice

  • Obecná prevence nemocí – obsahuje jedny z nejúčinnějších protirakovinných látek!
  • Pomáhá proti ochabnutí střev, dobrá prevence proti střevním onemocněním (vč. rakoviny)
  • Významný zdroj hořčíku (minerál nezbytný pro činnost svalů, srdce, nervových vzruchů, tvorbu hormonů) a vitaminu C

* Biotin neboli vitamín H – pozitivně ovlivňuje kvalitu pokožky, vlasů a nehtů a nervovou soustavu.

Komentovat