Pravda o potravinách posilujících imunitu

česnek cibule

Říká se, že nic neléčí tak, jako silná česnečka. Opravdu se pomocí česneku, cibule a zázvoru vyhneme nachlazením a chřipkám? Nebo je lepší investovat do kapslí posilujících imunitu?

Zdravá strava půl zdraví

„Zdraví – to je taková ošklivá nemoc“, říkají bakterie. A přípravky s echinaceou, ženšenem, aloe vera, laktobacily a další se zejména v zimě stávají bysnysem, který prodejcům skvěle vynáší. Posílení imunity lze však dosáhnou i bez nich. S dobrým výživovým základem se mnohonásobně zvyšuje pravděpodobnost, že se tělo zdárně obrní proti bacilům.

Není třeba vydávat vysoké sumy za „zázračné“ přípravky. Jejich působnost je často s otazníkem. Zejména pokud koupě takového produktu je to jediné, co je pro sebe jeden ochoten udělat. Posílení imunity je třeba vzít to od základu. Zdravý pohyb a rozumně nastavená strava doplněná o pár potravinových vychytávek skutečně dokáží více než multivitamínové kapsle spolknuté po bagetě nebo KFC místo pořádného oběda.

A jak je to s potravinami, které umí posílit imunitu? Podívejme na to, jak si stojí evergreeny, které se léta letoucí nasazují proti rýmičkám a kašlíkům – česnek, cibule a zázvor.

Česnek, cibule – jak moc pomohou?

Že jsou česnek a cibule považovány za přírodní antibiotika se traduje od pradávna. Při prvních známkách nemoci se doporučuje naordinovat si syrovou cibuli nebo topinku s rozetřeným stroužkem česneku. Zde ale často narazíme. Proč? Protože: kolik z nás si může dovolit jíst tyto potraviny syrové? Skutečnost, že po nich nevoníme by ani nevadila tolik jako to, že plno lidí má po má česneku a cibuli sklon k nadýmání, průjmu nebo dokonce vyrážkám.

Přijatelnější varianta je přidávat česnek a cibuli do jídel. Pokrm dostane šmrnc. Zdravotně si ale tolik nepomůžeme, pokud neohlídáme délku vaření. Množství zdraví posilujících látek v česneku a cibuli totiž rapidně klesá při tepelné úpravě! Pokud vás tedy cibule a česnek nedráždí a ze společenských důvodu je nechcete konzumovat syrové, řešením je ohlídat si délku tepelného zpracování.

Česnek přidávejte do pokrmu až na úplný závěr. Cibuli vařte či smažit maximálně 5 minut. V takovém případě si zachovají dostatek prospěšných látek.

Bacha na zázvor

S příchodem zimy hodně z nás nedá dopustit na zázvor. Mějte se na pozoru a nepřehánějte to s množstvím. Zázvor je velmi specifická potravina. Specifická znamená: nehodící se pro každého.

Podle tradiční čínské medicíny se zázvor pro určité typy lidí hodí bezvadně, zatímco některým může jeho užívání dokonce škodit. Velice zjednodušeně lze říci, že zimomřivcům v chladném období prospívá a pro hodně horkokrevné osoby se zázvor nehodí ani v mrazech. Nevíte-li, do jaké skupiny se řadíte, protože je vám jindy zima jindy horko nebo jste “neutrální”, raději to se zázvorem z bezpečnostních důvodů nepřehánějte. Méně je více. Prolívat se celou zimu dennodenně silným zázvorovým čajem může být na škodu.

Komentovat