Rýži nebo brambory?

shutterstock_rýži nebo brambory

Polemizujete v restauraci, co si dát jako zdravou přílohu? Vařené brambory nebo klasickou bílou rýži?

Celozrnná versus bílá rýže

Kdyby v restauračních zařízeních nabízeli celozrnnou rýži, byli bychom ušetřeni dilema. Rýži natural pro její mnohé zdravotní výhody povyšuji nad bílou loupanou i brambory. Na rozdíl od své bílé kolegyně, umí ta celozrnná kupříkladu šikovně uklidnit rozbouřený žaludek a pročistit střeva tím, že odvádí toxické látky.

Proč raději brambory

Rozhodujeme-li se mezi rýží bílou (tj. i jasmínovou, basmati) a bramborami, můj favorit je druhé zmíněné. Zajímavé je, jak se liší jejich kulturní pojetí. Zatímco v Evropě považujeme brambory za jakousi „přílohu“, tradiční čínská medicína je řadí k zelenině. Výhody brambor: Nejsou příliš kalorické a přitom dostatečně zasytí, protože na rozdíl od bílé rýže se vstřebávají pomalu. Mimo vysoké množství draslíku (důležitý pro správnou funkci svalů a nervů) mají také nezanedbatelné množství vitamínů skupiny B i „céčka.“

To nejcennější na povrchu

Nejvíce cenných látek se ukrývá těsně pod bramborovou slupkou. Vhodnější je proto připravovat je v ní. Pokud je škrábete, vařte je v minimálním množství vody nebo páře. Omezíte tím vyplavení minerálních látek a stopových prvků. Častější zařazování brambor do jídelníčku lze doporučit lidem, kteří trpí vysokým krevním tlakem či na zácpu. Pozor na zelené, černé nebo naklíčené brambory! Obsahují jedovaté látky a jíst by se neměly!

2 reakcí na “Rýži nebo brambory?

  1. Nora Odložilíková on said:

    dobrý den,
    to, co píšete o bramborách mě zaujalo, mám brambory ráda, vždycky jsme je doma pěstovali a jedli, ale v poslední době se jich snažím spíš vystříhat o tom, co jsem ve více zdrojích (vesměs zdrojích makrobiotických či veganských) dočetla, že mají mnoho negativ:
    - minerálová nerovnováha, která nutí ke zvýšenému solení
    - škrobová molekula je velmi jednoduchá, rychle se dostane do krve a tím zvyšuje hladinu krevního cukru podobně jako cukr jednoduchý s evšemi důsledky pro slinivku
    - brambory stejně jako všechny lilkovité rostliny obsahují solanin, který zatěžuje játra i ledniviny
    - nikde na světě se jich nekonzumuje tolik jako u nás
    - v místě odkud pocházejí (Andy)je připravují z výše uvedených důvodů zcela jinak ne pouhým vařením a už vůbec ne vařením ve slupce.
    MOhla byste mi prosím říct, co si o tom myslíte? Určitě jste se s podobými informacemi během svých studií o jídle setkala.
    Děkuji moc

    • Dobrý den paní Odložilíková,

      děkuji za komentář. Jak sama uvádíte, zmíněné informace šíří především zastánci makrobiotického směru. Mohou poskytovat podnět k zamyšlení, ale domnívám se, že jsou poměrně těžko prokazatelné.
      S makrobiotikou ve všem nesouhlasím. Otázka konzumace brambor (lilkovitých rostlin) je jedna z věcí, které vnímám pod vlivem směrů se kterými pracuji, jinak, než makrobiotika. Myslím, že brambory jsou pro organismus jeden z vhodných zdrojů polysacharidů.
      K bodu č. 3. Je důležité na výživu nahlížet komplexně. Dle mého názoru si většina lidí zatěžuje játra a ledviny jinými toxiny z potravin, než je solanin. Zdravě se stravujícího člověka by brambory neměly ohrozit. Umírněné konzumace kvalitních brambor (tzn. ne starých brambor a zelených částí, které skutečně solanin obsahují) se neobávám.

      S pozdravem,
      Tereza Solilová

Komentovat