Jaký jogurt kupovat?

178579220_0

Vybrat zdravý jogurt je věda. Pokud hledáte jogurt a lá zdravou potravinu, ne pouze jogurt a lá sladký dezert, pomůže vám můj návod.

Jogurt ochucený nebo bílý?

Odpověď: Zdravý jogurt je bílý.

Na trhu existuje řada mléčných výrobků s ovocnými příchutěmi, o nichž výrobci tvrdí, že jsou zdravé. Pozor na to. Jogurt / mléčný produkt tvářící se jako „sladký + zdravý“ je nejlépe prodejný, protože po sladké chuti jdou spotřebitelé ze všech nejvíce. Spotřebitele, který by snad zapochyboval o výživové hodnotě přislazeného jogurtu či jogurtového nápoje, reklama „uklidní“ tím, že bude tvrdit, že se jedná o zdravou dobrotu.

Opak je pravdou! Jogurty s příchutí obsahují ochucovadla a bílý rafinovaný cukr, jež zdravé rozhodně nejsou. Zdravotně prospěšné jsou dle mého názoru neslazené jogurty / mléčné výrobky.

Nízkotučný nebo plnotučný jogurt?

Odpověď: Zdravý jogurt je plnotučný.

Nízkotučné jogurty (zejména ty s příchutěmi) obsahují místo tzv. zdravých tuků a vitamínů umělé cukry, ochucovadla a většinou i škodlivý cholesterol. Pravděpodobnost, že po nízkotučném jogurtu přiberete, je navíc mnohem vyšší než u plnotučného. Cukry, které jsou obsaženy v nízkotučném se totiž velmi rády přeměňují na tělesné zásobní tuky. (Další důvod proč nekupovat jogurty s příchutí.)

Farmářský, bio či ne bio jogurt?

Odpověď: Nejlépe z ověřené farmy nebo bio.

Zákon o potravinách určuje, že bílý jogurt může být vyroben pouze z mléka a/nebo smetany a jogurtových kultur. Zákon umožňuje i využití škrobů a želatin, které při výrobě využívají hlavně velkovýrobci. Malí výrobci jogurtů / mléčných výrobků v drtivé většině s ohledem na pověst a kvalitu škrob a želatinu nepoužívají. I z tohoto důvodu málokdy narazíte na nízkotučný farmářský jogurt.

Bio jogurty musí dle legislativy být z bio mléka. Český výzkumný ústav mlékárenský prokázal, že bio mléko obsahuje více bioaktivních  (neboli zdravých ochranných)  látek než běžné mléko. Bio jogurt nesmí obsahovat želatinu, škroby, aromata ani příchutě.

Shrnutí: Není jogurt jako jogurt

1. Nekupujte slazené jogurty (potažmo mléčné výrobky).

2. Nebojte se zdravých tuků. Čím je jogurt tučnější, tím je přirozeně chutnější a zdravější.

3. Při hubnutí nesahejte po nejtučnějším (řeckém) jogurtu. Doporučuji spíše jogurty polotučné (do 3 % tuku). Nejde však o dogma – záleží na celkové skladbě vašeho jídelníčku.

4. Vaše volba # 1: bílý + plnotučný + bio. Volba # 2: bílý + plnotučný + z farmy

Z vlastní zkušenosti se podělím o poznatek, že chutné jogurty / mléčné výrobky jsou k mání v prodejnách Náš Grunt. V supermarketech mile překvapuje Hollandia se svým selským bio jogurtem. Jihočeský tradiční jogurt (Madeta / AGRO-LA) ve skle má zase plus za nehomogenizované mléko. Nejlépe mi však chutná vlastnoručně vyrobený jogurt z bio mléka.

Jedna reakce na “Jaký jogurt kupovat?

  1. Janina on said:

    Poslední dobou kupujeme farmářský jogurt v Albertu. Má jemnou chuť a je za nižší cenu. Dochucujeme si ho pak sami medem, ovocem a oříšky :-)

Komentovat