Jak se stravovat na jaře

0hellospring

Jaro je podle tradiční čínské medicíny v plném proudu. Potrvá do konce dubna, pak se po dvoutýdenním přechodném období zvaném „dojo“ přehoupne do léta.

Dostavila se jarní únava?

Cítíte-li se unavení, znamená to, že určitým nevhodným způsobem zatěžujete organismus. Jako první pomoc se zkuste více hýbat a méně pracovat. Výživově na to můžete jít opatřeními pro posílení jater.

Chystáte-li se na jarní detoxikaci – ať už je to popíjení očistných bylinkových čajů nebo výraznější očista – načasujte ji tak, abyste se stihli detoxikovat do konce tohoto měsíce. Během prvních dvou květnových týdnů se totiž kvůli „dojo“ nedoporučují invazivní čistící procedury. Přechod mezi jarem a létem je naopak vhodný pro posílení sleziny a žaludku. Pokud jste unavení a nevíte, jak organismus posílit, mohu vám sestavit individuální posilující jídelníček.

Jarní jídla

V dubnových dnech pozorujeme bujení všeho zeleného, co ještě nestihlo vyrašit během letošní neobvykle teplé zimy. Stejně jako prochází změnou příroda, měli bychom i my upravit skladbu stravy.

V kuchyni zavedeme kratší doby vaření a úpravu na páře. Do pokrmů přidáváme čerstvé bylinky. Hodí se konzumace lehce povařené zeleniny a zeleniny kvašené (tzv. pickles). Zkuste zaexperimentovat s klíčky, obilovinami a luštěninami. Samozřejmostí by měly být zeleninové saláty – například z polníčku. Nebo salát doplněný o jedlou divokou zeleninu – pampelišky, sedmikrásky, kopřivy, jitrocel. Chcete-li doma péct sladkosti, zkuste špaldovou mouku. Z živočišných produktů kvůli odlehčení jater dávejte přednost zakysaným mléčným produktům. Z čajů se hodí šípkový a meduňkový.

Jaro je doba vzrůstající životaschopnosti. Myslete na to, že i vaše strava by měla bujet a co nejvíce se zelenat. Přeji krásné jarní dny!

Komentovat