Jak se stravovat na konci zimy a začátku jara

Podle lunárního kalendáře, kterým se řídí tradiční čínská medicína (TCM), jaro začalo zhruba před 14 dny. S ohledem na tuto skutečnost nebude na škodu, když si po zimě trochu odlehčíme vhodnou výživou.

Podpořte svá játra

Zima jakoby nebyla a za tři týdny máme dle našich kalendářů jaro. Vzduch je jarní, teplota nikoliv. Na studené saláty je ještě brzy (nechejme si je hlavně na léto), avšak hutná jídla nás po 4 měsících již nebaví. Jak letošnímu přechodovému období mezi „zimou nezimou“ a jarem uzpůsobit jídelníček?

Tělo vám poděkuje, jestliže v nadcházejících měsících uděláte něco proto, abyste ulevili játrům. Právě játra a žlučník souvisí s jarní únavou. Únavě na jaře předejdeme mírnější konzumací hůře stravitelných potravin. Organismus zatěžují uzeniny, maso, smažená jídla a mléčné výrobky (mimo zakysané) a sůl. Také s ohledem na to, že se blíží dny, kdy odhalíme postavu, zbytečně nepojídáme sladkosti. Pokusíme se zvládnout den pouze s jednou kávou a s minimálním množstvím cigaret. Z alkoholu vynecháme alespoň ten tvrdý.

Jídla, která odlehčí

V těchto měsících jsou ideální lehce stravitelná jídla s čerstvými bylinkami. Ta nás nenásilně pročistí. Pochutnejte si na červené řepě nebo čerstvém podušeném špenátu s bramborem a vajíčkem. Napařte si brokolici, povečeřejte detoxikační zeleninovou polévku s amarantem. Do salátů z listové zeleniny přidávejte citron a sýr nahraďte luštěninou – třeba cizrnou. Na jaro se hodí tento recept z Apetitu. (Místo enoki poslouží orestované žampiony.) Na ovocnou svačinku si dávejte ovoce se sladko-kyselou chutí – jablka nebo sušené plody goji. Kromě vody s citronem se hodí popíjet šípkový a meduňkový čaj.

Nezapomínejme, že počínaje březnem je více než jindy vhodné ubrat od všeho, o čem víme, že nám škodí! Přeji hezké jarní dny.

Komentovat