Jak se stravovat v zimě

WinterFoodPhotographer

Víte, že způsob, jakým se v zimě stravujete, dokáže ovlivnit to, jak moc budete smrkat a kýchat? Na základě poznatků čínské dietetiky uvádím doporučení, jak se stravovat v zimních dnech, abychom se ubránili nemocem a nepřirozenému úbytku vitality.

Zimní dny

Počasí vypadá po váhavém startu více zimně. Tudíž zde máme 2. díl seriálu „Jak se stravovat“. Těším se již na jarní díl, ale zároveň tuším, že zimní počasí ještě chvíli vydrží. Nezbývá tedy, než se proti chladným dnům obrnit trpělivostí a kvalitní stravou.

Zimní strava

Co se výživy týče, v zimě platí stejné zásady jako na podzim. Konzumujeme hřejivé tekutiny v podobě čajů, polévek a červeného vína. Zimomřivci by neměli zahánět žízeň studenou vodu. Namísto studené by přes den měli popíjet teplou nebo horkou vodu s kapkou citronu.

Kdo je náchylný k rýmě anebo kašli, omezuje co nejvíce sýry, jogurty a jiné mléčné výrobky. Nepřeháníme to ani s množstvím tropického ovoce. Pokud máme chuť na ananas či banán, upravíme je tepelně v troubě nebo na pánvi, aby se zmenšil ochlazující účinek tropického ovoce.

Hutnější jídla proti chladu

V zimním období naše těla potřebují přísun hutných a teplých jídel, která nás dobře ochrání před chladem. Jestli někdy nastává vhodné roční období pro zhřešení nad vydatnou českou klasikou ala vepřo – knedlo – zelo, je to právě toto mrazivé období. Zahřejí nás také pikantní luštěninová jídla na indický způsob, která obsahují zahřívající koření a bylinky.

Co jíst v zimě

Vařené luštěniny typu čočka nebo fazole, obiloviny typu ovesné vločky nebo jáhly, posilující zeleninové polévky, vývary a dlouho vařené nebo pečené maso – to vše chrání organismus před útokem studeného počasí.

Kořeníme zázvorem a zahřívajícími bylinkami a nešetříme kvalitním olejem. Do jídel přidáváme více cibule, pórku i česneku. Sytící jídla  servírujeme v doprovodu salátů ze zelené listové zeleniny jako je baby špenát, polníček nebo rukola zakápnutých například olejem z vlašských ořechů a dochucených semínky (např. slunečnicovými).

Shrnutí

V zimě potřebujeme konzumovat posilující teplá jídla a nápoje. Organismu prospívají delší doby vaření a jídla z trouby. Jako prevence proti nemocem účinně působí kořenová zelenina, zelí, luštěniny a obiloviny. Dostačují je příjem kvalitního masa párkrát za týden.

Pro udržení vitality pomáhá i pravidelný příjem zdravých tuků, například v podobě hodnotných olejů. Abyste předešli oslabení imunity a nemocem, vyvarujte konzumaci cukru, polotovarů a velkého množství mléčných výrobků.

Komentovat