Zdravé tuky ve vaší kuchyni

Tabulka zdravých olejů a tuků dle použití v kuchyni.Olivový olej - výherce Dtestu (2012)

Používáte do salátu olivový olej a domníváte se, že na smažení stačí levný olej za dvacku? Chyba lávky! Levné oleje jsou vyráběny procesem zvaným rafinace, která nic rafinovaného vašemu zdraví nepřidá. Pravidla pro výběr olejů uvádím v článku.

Organismus potřebuje tuky

Tuky představují největší energetickou zásobárnu lidského těla. Tuky chrání naše tělo. Ve formě esenciální mastných kyselin omega 6 a omega 3 je potřebujeme i pro správnou činnost mozku, který je tuky tvořen ze šedesáti procent.

Přírodní tuky jsou obsaženy zejména v olivách, avokádu, ořeších, vejcích a rybách. Jsou to ty nutričně nejhodnotnější tuky, kterými své tělo můžeme obdarovat, a které nám zajistí dostatečný příjem tzv. esenciálních mastných kyselin a vitamínů rozpustných v tucích. Zdraví prospěšné jsou i tuky ve formě kvalitních rostlinných olejů a kvalitních živočišných tuků – extra virgin nebo virgin olivový olej, čerstvé máslo, případně domácí sádlo.

Dejte si pozor na transtuky

Obloukem bychom se měli vyhnout transtukům, což se lehce řekne, ale hůře udělá. Transtuky jsou obsaženy v polotovarech, levných margarínech, sladkých sušenkách a tyčinkách, brambůrkách, majonézách a tak podobně. Těmto transtukům se vědomě vyhnout můžeme. Horší je, že transtuky se mohou vyskytovat i v průmyslově vyráběných nejlevnějších olejích, které se používají nejen ve fast foodech, ale i v mnoha restauracích.

Co udělat můžeme, je, že budeme snižovat riziko konzumace transtuků také tím, že si při výběru rostlinných olejů připlatíme za kvalitu v podobě šetrně vyrobeného nerafinovaného oleje.

Pravidla pro výběr olejů

1. Kupujeme pouze nerafinovaný olej. Nerafinovaný = šetrně lisovaný. Ve většině případů je u nerafinovaných olejů uvedeno, že jsou za studena lisované. To je známka toho, že byl olej lisován šetrně a nebyl chemicky rafinován. U olivového oleje se navíc setkáváme s pojmy panenský (virgin) a extra panenský (extra virgin). Extra virgin znamená něco více než virgin, tj. jakost oleje by měla být lepší.

Nerafinované oleje jsou ty nejkvalitnější oleje, ve kterých je zachována přirozená struktura mastných kyselin a cenné živiny. Poznají se podle ceny – jsou docela drahé a často bývají v tmavých skleněných lahvích. Nerafinované oleje jsou náchylnější ke zkáze a měly by být skladovány v tmavých lahvích na tmavém místě.

2. Nenecháme se zlákat cenou a nikdy nekupujeme rafinovaný olej. Rafinované oleje jsou průmyslově zpracované oleje. Poznají se podle nízké ceny, levných plastových průhledných obalů, podle toho, že nemění konzistenci a téměř nikdy se nezkazí. Při výrobě rafinovaných olejů se používají vysoké teploty, chemická rozpouštědla a proces rafinace, při kterých mohou vznikat toxické vedlejší produkty. Výživová hodnota těchto olejů je proti nerafinovaným olejům velmi snížena. Rafinovaný olej je prostě chemie.

3. Pokud není cena vypovídající ukazatel a na oleji není nic napsáno, je nejspíš rafinovaný. Nerafinovaným se každý výrobce rád pochlubí.

4. Kdo si chce připlatit za semena a ořechy, které pocházejí z kontrolovaného zemědělství, může sáhnout po bio oleji. Bio certifikace je podmíněna tím, že se při výrobě nepoužívají chemická rozpouštědla a oleje mohou být čištěny jen mechanicky. Jediné, co je u bio olejů – jako u všech ostatních – potřeba kontrolovat, je země původu a to, zda jsou za studena lisované, abychom si za drahý peníz opravdu pořídili tu nejlepší kvalitu.

Univerzální pomocník – panenský olivový olej

Současný sortiment trhu nabízí plno zajímavých nerafinovaných olejů – sezamový, z konopného semínka, mandlový, kokosový. Záleží jen na tom, zda s oleji chcete experimentovat či jste spíše konzervativní. Co se týče jednotlivých druhů olejů a jejich použití v kuchyni, pro přehlednost jsem sestavila tuto tabulku: Zdravé oleje a tuky dle použití – tabulka.

Kdo se nechce oleji a tuky moc zabývat, nejlépe udělá, když zůstane při mazání chleba u obyčejného másla, a u salátů a při tepelné úpravě využije univerzálního pomocníka – olivový olej virgin nebo extra virgin. Říká se, že při zdravém stravování stačí 1 až 2 lžičky olivového oleje denně. Ty dodají tělu potřebné mastné kyseliny, přírodní antioxidanty a další ochranné látky.

Komentovat