Mám na něco chuť

shutterstock_chuť

Koho by čas od času nehonila mlsná nebo neukojitelná chuť na něco slaného? Co znamenají chutě z pohledu dění uvnitř našeho organismu? Každý nejspíš tuší, že časté chutě a jejich střídání nevěstí mnoho pozitivního. 

Mlsání a neovladatelné chutě

Časté mlsání a neovladatelné chutě na sladké a/nebo na slané jsou projevem nerovnováhy organismu. S trochou zjednodušení by se dalo říci, že u zdravého člověka, se správně nastavenou výživou, by k extrémním projevům „chutí na něco“ nemělo docházet. Časté a/nebo neovladatelné chutě na sladké a/nebo na slané jsou alarmujícím znamením, že ve výživě je něco zanedbáváno. Všichni, které „chuť na něco“ někdy přepadla, budou nejspíš souhlasit, že když to přijde, přemáhání v danou chvíli mnoho nepomáhá. Navíc je pravdou, že jednorázové odepření si sladkosti nebo „slanosti“ stejně nepřináší dlouhodobé řešení.

Proč máme chutě

Lidé, kteří hodně solí, potřebují jako protiváhu něco sladkého. Slané způsobuje v těle vnitřní napětí, které sladké naopak uvolňuje. Proto ten, kdo přes den mlsá sladkosti, večer hřeší brambůrkami. Slané často pojídá v kombinaci s pivem či vínem, jež chutě na slané ještě více umocní. Střídáním konzumace nezdravého sladkého a nezdravého slaného dochází v organismu k vyrovnání chutí, avšak nezdravým způsobem.

Intenzivní chutě na sladké souvisí u mužů i u žen s oslabeným trávením, konkrétně se slezinou a žaludkem. Platí, že čím větší je chuť na sladké, tím více je trávení oslabeno! Ženy touží po sladkém často kvůli tomu, že mají díky svému životnímu stylu oslabenou hlavně slezinu. Neovladatelné chutě na sladké znají i z období menstruace. Děje se tak z toho důvodu, že v období menzes je tento orgán  zatížen víc, než mimo menstruaci. U mužů je důvodem konzumace sladkého spíš celkově oslabené trávení a potřeba snížit vnitřní napětí.

Jak se chutí zbavit

Chceme-li nastolit rovnováhu, je třeba v prvé řadě omezit příjem soli. Omezení soli pomáhá vyrovnat se s chutěmi na sladké (a mimochodem i na alkohol). Chutí na sladké se zbavíme i tím, že začneme konzumovat přirozeně sladké potraviny. Tím mám na mysli kvalitní obiloviny (např. kamut) v kombinaci s luštěninami, škrobovou zeleninu a maso šetrně upravené na přírodní způsob. Přirozeně sladké potraviny v dobré kvalitě jsou vyživující a účinně posilují oslabené trávení.

Sladká chuť ve zdravé formě harmonizuje a organismu prospívá. Dodávejte tělu sladkou chuť v přirozené formě a zbavíte se chutí a závislostí na sladkém a na slaném. Při správném přenastavení skladby stravy jsou účinky viditelné již během několika dní.

2 reakcí na “Mám na něco chuť

  1. Lenka K. on said:

    Dobrý den,
    děkuji Vám za zajímavé informace a tipy. Mlsání je mým velkým nešvarem… myslím, že solím spíš méně, a přesto mne trápí neustálé chuti na sladké… Už rok se léčím (ne kvůli tomu mlsání, ale z jiných důvodů) u terapeutky čínské medicíny (čaje, tabletky, jehličky), nicméně přes stravu jsem to ještě nebrala…
    Lenka

Komentovat