Vánoční pečení

Maxine-Christmas-Baking

Společným jmenovatelem mnoha “zdravých” vánočních receptů je to, že obsahují cukr. Přemýšleli jste někdy nad tím, zda může být cukroví obsahující cukr zdravé? Jakým způsobem máme postupovat, chceme-li mít doma napečeno co nejzdravěji? S úctou k tradici jsem pro vás sepsala 6 jednoduchých doporučení.

“Zdravé” vánoční cukroví?

V  časopisech a na internetu vidím v době předvánoční plno receptů na “zdravé” vánoční cukroví. Jejich společným jmenovatelem je to, že v seznamu surovin je téměř vždy uveden cukr. Zastoupení cukru je u tradičních vánočních pamlsků pochopitelné – vždyť cukr je obsažen i v názvu CUKRoví. Pojďme si však položit otázku, zda cukroví vůbec může být “zdravé”?

Možná to zní moc radikálně, ale můj názor je, že v momentě, kdy do pečiva přidáme cukr, začínáme se vzdalovat od pojmu “zdravý”. Cukr – zejména ten průmyslově upravený (= rafinovaný) – totiž zdravý není. Uvedu příklad. Máme-li v hlavě ozdravnou myšlenku, že při pečení použijeme špaldovou či celozrnnou mouku, je to záměr správný. Takové mouky jsou zdravější než mouka bílá. Domnívám se však, že celkový výsledek s použitím prospěšnější verze mouky zdravější nebude, pokud při pečení použijeme cukr bílý. O bílém cukru a jeho dopadech na organismus bude pojednávat jeden z mých budoucích příspěvků. Pro teď si postačíme s informací, že bílý cukr není zdravý hlavně proto, že ničí zdravou střevní mikroflóru a odebírá z těla minerální látky a živiny, což se může projevit například oslabenou imunitou.

Zpět k pečení. O něco zdravější je použít při pečení cukr přírodní, který nebyl chemicky bělen. Není to ideální, ale zdravější to je. Za “nejzdravější” variantu by se dalo považovat pečení se sirupy (rýžový, agávový, javorový), které jsou k dostání téměř ve všech v prodejnách se zdravou výživou.

“Nejzdravější” vánoční cukroví

Jak docílíme napečení co nejzdravějšího cukroví?

1. Pravidlo číslo jedna bylo uvedeno výše – bílý cukr nahradíme cukrem přírodním neběleným nebo sirupy (obojí k dostání např. v drogerii DM).

2. Bílou mouku nahradíme moukou špaldovou, pšeničnou celozrnnou, jáhlovou, žitnou či pohankovou.

3. Používáme nerafinované oleje, rostlinné tuky ucházející kvality nebo máslo. Při výběru oleje platí pravidlo, že pokud na oleji není uvedena informace o “rafinovanosti” a je levný, je pravděpodobně rafinovaný (tj. nekvalitní). Nerafinované oleje bývají dražší (jsou kvalitnější) a informací o “nerafinovanosti” se většinou výrobce rád pochlubí na obalu. Z rostlinných tuků doporučuji Stellu Extra nebo Heru, z másla Madeta Jihočeské máslo, Tradiční máslo z Moravy, Dr. Halíř Máslo nebo máslo z mlékárny Kunín.

4. Kakao vybíráme v bio nebo fair trade kvalitě nebo místo kakaa používáme karob (neboli svatojánský chléb – odkaz na Wikipedii zde).

5. Kypřící prášek vybíráme bez fosfátů ( k dostání v DM – značka Alnatura).

6. Sušené ovoce kupujeme nesířené a bez chemických barviv, tzn. v bio kvalitě, jelikož bio kvalita síření a barvení zakazuje.

Závěrem

Pokud chcete napéct opravdu zdravě, nepečte “CUKRoví”, napečte si “x x x x OVÍ” jako peče moje zdravě smýšlející maminka. Recept naleznete zde.

Komentovat