Jak se stravovat na podzim

http://www.hortilusgarden.it/

Na základě poznatků čínské dietetiky uvádím několik doporučení, jak se na podzim stravovat, abychom se ubránili úbytku vitality a zároveň posílili svoji imunitu.

Příchod podzimu

Všichni známe onen skličující pocit těchto dní, kdy s úbytkem slunce a denního světla, klesá naše nálada a výkonnost. Podle čínské nauky o stravování je to tím, že do našich těl vniká bioklimatická vlhkost a zima. Vlhké a studené klima způsobuje sklíčenost, únavu a onemocnění.

Jak se tedy máme podle čínské dietetiky na podzim stravovat, abychom se ubránili úbytku vitality a zároveň posílili svoji imunitu? Uvádím několik základních opatření, která bychom měli na podzim včlenit do našeho jídelníčku a ponechat je i v průběhu zimy.

Teplé polévky a červené víno

Hřejivé tekutiny vám pomohou udržet tělesné teplo. S pomocí hustých zeleninových polévek a vývarů se vám bude mnohem lépe vzdorovat nepřízni počasí. Zapomeňte na bílé víno a nahraďte ho  červeným nebo svařákem s medem. Místo zeleného čaje pijte spíše čaj černý. Pokud pracujete v kanceláři, kde je suchý vzduch, popíjejte přes den čaj šípkový nebo ibiškový. Oba jsou zdrojem vitamínu C.

Uberte na sýrech a jogurtech

Každodenní konzumace sýrů, jogurtů, tvarohu či sklenice mléka (to vše zejména po ránu) zvyšuje na podzim a v zimě náchylnost k respiračním chorobám. Kdo chce předejít rýmě a kašli, měl by si místo ranního jogurtu (a také syrového ovoce) dát kvalitní obilné muesli bez přídavku cukru. Večerní chleba se sýrem se dá nahradit kváskovým chlebem s vajíčkem natvrdo posypaným pórkem. Pórek stejně jako cibule nebo česnek zvyšuje obranyschopnost organismu.

Raději české jablko než pomeranč

Podobně jako mléčné produkty, také jižní ovoce z dovozu ochlazuje vnitřní prostředí organismu. Tropické ovoce má na tělo podobný termický efekt, jako kdybychom si v mrazu nazuli místo zimních bot letní sandály. Z tohoto důvodu bychom si v zimě měli ananas, mandarinku či pomeranč dopřát spíše vyjímečně. Je prospěšnější uspokojit chuť na ovoce českým jablkem nebo domácím kompotem.

Shrnutí

Konzumujte teplé tekutiny – čaje a polévky. Husté polévky nejen zahřejí, ale také prospívají vašemu žaludku a trávení celkově. Červené víno je lepší než víno bílé nebo ledové pivo.

Abyste předešli oslabení imunity a nemocem, vyvarujte se velkého množství potravin, které mají z pohledu termického působení potravin na tělo ochlazující efekt (tj. mléčné výrobky a jižní ovoce). Toto opatření by měli provést zejména ti, kteří trpí velkou averzí k chladu a vlhku. Na vlastní kůži mám vyzkoušené, že to pomáhá.:-)

Komentovat